Ladepause i sommer? Eller bare en strekk på beina?

Postet av Asker Skiklubb den 28. Jun 2024

På biltur langs E18 og behov for ladepause av bil eller kropp? 

Ta en avstikker til Asker Sentrum, og parker bilen på Føyka (Kirkeveien 221, Asker). Her finner du ladestasjon, aktivitetspark, og muligheten for en enkel tur-o-løype med 10 poster. På postene finner du korte avsnitt om Askers historie, og etter turen er det flere muligheter for en matbit i sentrum! Last ned kart gratis for Asker Sentrum på turorientering.no/asker/

Askeladden Turorientering byr også på fine familievennlige turer langs kysten i Asker, med flotte bademuligheter, og flere skogsturer i kort avstand fra E18. Se røde firkanter i oversiktskart.

Ha en fin tur-o-sommer!



Flystyrten ved Myggheim lille julaften 1972

Postet av Asker Skiklubb den 26. Jun 2024

Post 6K på kartet Vestlia (2024) ligger like ved der flight 239 fra Braathens SAFE endte lille julaften 1972. 

Ivrig deltaker Vidar Ekstrøm, og Jon Arvid Fossum som er Askeladden Turorientering's løypeansvarlig i denne delen av marka var begge i området etter ulykken. Vidar skriver:
Var på stedet dagen etter (julaften på dagen) – har tegnet rød strek der jeg mener flyet hadde brøytet en gate. Fryktelig syn, grøsser når jeg tenker på det. Store tykke grantrær var knekt som fyrstikker i ulik høyde, sikker 100-150 meter.
Etter å ha fulgt dramaet hjemmefra kvelden før med naboer og deres barn her på Hvalstad (vi hadde selskap), med god utsikt til helikopter aktivitet, og senere sykebilkortesjen som først kjørte mot Vestmarksetra før de snudde og ut på motorveien igjen. Julaften løp jeg, brodern og en kamerat hjemmefra og mot Myggheim (lillebror og kompisen ble hekta av i Tveterbakkene – kanskje greit det!). Jeg kom over Storemyr og på det relativt flate området vest for det mørkegrønne området, var det et stort åpent hugstfelt og veldig godt innsyn mot ulykkesstedet. Det var lite snø og skare og fine barfrostforhold for løping – løp aktivt langrenn og orientering den gangen og var i god løpsform.
Jeg kan huske at det var askeladdenposter like ved ulykkesstedet enten i 1973 eller 1974. Var på stedet da, men alle spor var fjernet og det var gjort flatehugst over et stort område.
Jon Arvid Fossum bekrefter det Vidar skriver: Streken til Vidar er riktig. Mulig den er litt lang. Jeg var der etterpå jeg også. Det er minnesteinen som er relevant idag. Det er ingen andre spor der nå.




3 Kommentarer

Furubakken ved Hvalstad

Postet av Asker Skiklubb den 20. Jun 2024

Post 5H ligger ved furua som sto ved toppen av Asker Skiklubb's hoppbakke Furubakken. Bakken var i bruk fra 1902 til ca 1960, og like ved furua ligger det rester av betongfundamentene til det 12 meter høye hopptårnet som sto der. Bakken ble bygget etter at Fjelkenbakken, nedenfor Skaugum ble for liten. Furubakken egen kongetribune og flere store skirenn med flere hundre deltakere og enda flere tilskuere, Kronprins Olav var tilskuer her 14. mars 1937, 3 uker etter at prins Harald ble født.

Furubakken er kanskje mest kjent for det illegale hopprennet som ble arrangert søndag 14. februar 1943. Her deltok 250 hoppere med bl.a brødrende Asbjørn, Sigmund og Birger Ruud fra Kongsberg. 11 dager etter rennet ble Asbjørn og Birger med flere, tilsammen 14 hoppere og dommere, sittende i fangenskap på Grini i opptil 1 år, Birger Ruud ble sittende lengst.

Siste store skirenn i bakken ble avhold i 1960, bakkerekorden var da på 61 meter.


Kilder: Vidar Ekstrøm, ivrig tur-o-deltaker, med materiale fra årboka til Asker og Bærum Historielag, 2022 

les mer om historielagets aktiviteter på Historiske arrangementer og aktiviteter | Asker \\ (abhistorielag.no)

Foto: Sverre Moen (Askerbibliotekenes bildesamling)

Foto: Aud Eli Fjellvang





Taubanen mellom Gjellebekk og Drammensfjorden

Postet av Asker Skiklubb den 19. Mai 2024

Ved post 2Z og 3Z på kartet Reistadåsen ligger det betongfundamenter i bakken. Dette er rester av taubanen som gikk fra et kalkbrudd på Gjellebekk og ned til cementfabrikken ved Gullaug.  Banen var 9 km lang og ble bygget i 1914.

På Stormyråsen/Skakkleivåsen like vest for post 6B var det en mellomstasjon, her kan du finne de store betongloddene som ble brukt for å stramme vaierne. Taubanen hadde opprinnelig 200 kurver til å laste steinen i, økt til 400 i 1923. Kurvene, drevet av en maskin på Gullaug, fraktet 420 kg stein hver. Banens stålkabler ble hengt opp i stolper av tre med fire bein. De ble erstattet med stålstolper i 1926. Fundmantene kan du fortsatt se flere steder i marka. 3 steder i marka står fortsatt loddene som holdt kablene stramme. Kablene som bar fulle kurver, trengte lodd på 20 tonn, mens 10 tonns lodd strammet returkablene. (https://www.geocaching.com/)

Se etter de små kryssene på kartet når du er på tur i terrenget. 






Nye turer i Kjekstadmarka og Vestmarka

Postet av Asker Skiklubb den 18. Mai 2024

Vi åpnet  turene på Blåfjell, Dikemark, og Tveiter i tillegg til Reistadåsen.Turene ligger i de fineste områdene av marka vår, og byr på mange flotte opplevelser, som for eksempel ved Åstjern i Kjekstadmarka! I denne delen av marka kan du virkelig finne fram villmarksfølelsen! 

Sjekk ut turo.no/asker for kart og turbeskrivelser.

NB: Liertrimmen turorientering har også poster ved Dikemark, og Flaggspretten turorientering har poster ved Fløyta på Tveiterkartet.