Kategori
Det Sorte kompass 2021 tildelt juryen for Det Gylne Kompass
Postet av Melhus IL - Orientering den 20. Des 2021
Stein Ivar Foss har fått det eksklusive sorte kompass. Det var komitelederen for Det sorte kompass, Atle Pedersen som stod bak design, begrunnelse og utdeling av prisen.
Atle var for øvrig teknisk delegert i løpet som prisvinneren løp og som kvalifiserte til denne utmerkelsen. Han (altså Atle) er også utdannet Trener 1 i orientering og starter med å minne om følgende:
Orientering krever konsentrasjon og rolige nerver før start. Ta det med ro til 1 post, siste sikre osv.
Mange ting som er viktig i starten.
- Melde seg på i riktig klasse
- Ha med kompass
- Ha med brikke
- Huske starttid
- Ta riktig løs postbeskrivelse for å ha på armen
- Ta riktig kart
- Nulle brikke
- Huske å løpe. Her er vi heldigvis ikke enda. Vi husker å løpe!
Påmeldt i rett klasse er enkelt siden Eventor gjør jobben for deg.
Ta riktig postbeskrivelse for å ha på armen er viktig. og det kan fort glippe. Ofte litt dårlig merket små skrift. Kan være lurt å spørre en venn om hjelp så man ikke tar f.eks. D55 postbeskrivelse når man skal ha H55.
Gode båser settes opp av arrangør med store tydelige plakater. Her gjelder det også å være konsentrert. Det kan fort glippe for man tøyer jo ut armer og bein før start. Tenk på oppgavene dine; ta de rolig ut fra start, stol på deg selv, bruk siste sikre.
Så går vi inn i den spennende langdistansen i Midtnorsk mesterskap, lørdag 14. august, i år hvor Stein Ivar står på startstreken sammen med nesten 300 andre. Atle kommenterer:
For det som skjer er at man løper ut fra start - kanskje litt for fort, og ser en post på veien. Da vet vi egentlig at det er en post man ikke skal ha, men stikker innom for sikkerhets skyld. Dere kjenner følelsen!
Er man innom feil post ut fra det uriktige kartet som er for H50, og at postbeskrivelsen på arma (som alltid det sjekkes mot) tilfeldigvis har rett kodet for f.eks. H60 postbeskrivelse eller D50 i stedet for H55, så kunne det gått ekstra ille.
Slik var det ikke denne gangen og litt etter litt kommer man til posten man skal ha. I hvert fall den som er tegnet på det kartet man egentlig ikke skal ha. For det viser seg at koden på posten som er rett post etter kartet, men som man ikke skal ha, ikke stemmer med postbeskrivelsen på arma som man heller ikke skal ha.
Da har man et problem, for man klipper ikke på posten, for det er jo heller ikke den man skulle ha i utgangspunktet!
Her er det kritisk!!! Nå kan det gå helt i svart. For man er jo egentlig på riktig post. I hvert fall den som er på kartet man ikke skulle ha.
Så da svirrer man rundt og leter etter den posten man allerede har funnet, helt til at man kommer på å se på postbeskrivelsen på løpskartet..............................!
Lærdommen er å stole på kartet, selv om det er feil kart.
Her skal det nevnes at hvis man er riktig uheldig så kan man i dette tilfellet har tatt feil postbeskrivelse, men med samme kode på 1. post som løypa man løper. Da kommer man godt i gang! en det blir fort trøbbel på 2. post.
Når løperen nå står på førstepost og skjønner hva som har hendt, kan det være på sin plass med en oppsummering: Stein Ivar har meldt seg på i ordinær klasse H55, har tatt feil postbeskrivelse på arma og tatt feil kart. Da følger vi Atles beskrivelse av siste del av løypa:
Resten av løypa bør egentlig ikke by på så store problemer dersom man bare erkjenner tabben og løper løypa si.
Ikke bare ulemper heller med å ta feil kart, for ute i løypa kan man treffe klubbvenner i H45 som har tatt riktig kart og som viser seg å ha med samme løype som deg. Da får man en flott løpetur sammen i et flott terreng og som gir en bra plassering i en klasse med ungdommer i H45.
Men saken er ikke helt klarert, for man kan jo få trøbbel når man kommer i mål. For da har du ikke klippet på de postene som du egentlig skulle klippet på. For du har jo ikke løpt løypa som du var påmeldt i. Da blir man jo disket!!
- eller blir du det. Nei ikke hvis du passer på å ta riktig feil kart.
Har man et kart for en yngre klasse enn for oss gamle, så gjør ikke det noe. Så da kan man jo få godkjent løpet i H50 selv om klassen skulle være H55.
Og ikke nok med det, man får en fin plassering på resultatlista også!